Klachten- en geschillenregeling in de zin van de Wki voor de advocatuur

30 september 2024

Met de invoering van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) op 1 april 2024 gelden voor advocaten, die buitengerechtelijke incassowerkzaamheden in de zin van de Wki verrichten of aanbieden, aanvullende kwaliteitseisen (artikel 13 Wki). Zo dienen zij een klachtenregeling te hebben en te zijn aangesloten bij een geschillenregeling (artikel 13 lid 5 Wki).

De Geschillencommissie, die de Geschillencommissie Advocatuur faciliteert, en de Vereniging van incasso- en procesadvocaten (VIA) hebben in het kader van deze geschillenregeling kennis gebundeld.

De Geschillencommissie Advocatuur

De reglementen van de Geschillencommissies Advocatuur en Advocatuur Zakelijk voorzien in de mogelijkheid om geschillen op grond van de Wki te behandelen. Met aansluiting bij deze geschillencommissies wordt voldaan aan de eis van aansluiting bij een geschillenregeling als genoemd in artikel 13 lid 5 Wki.

Uitbreiding kantoorklachtenregeling

De Nederlandse orde van advocaten (NOvA) heeft in overleg met de dekens, verenigd in het dekenberaad, aanpassingen gemaakt in het model van de kantoorklachtenregeling dat door de NOvA beschikbaar wordt gesteld. Dit model is zodanig uitgebreid dat niet alleen de cliënt van de betrokken advocaat kan klagen, maar ook een derde (zoals een schuldenaar in een Wki-zaak) met een rechtstreeks belang bij een klacht. Met gebruik van een kantoorklachtenregeling op basis van dit model, wordt voldaan aan de andere eis van artikel 13 lid 5 Wki: het hebben van een klachtenregeling.

Meer informatie: